Η FinExpertiza Cyprus παρέχει πλήρεις υπηρεσίες για την υποστήριξη των πελατών στην αγορά σκάφους/πλοίου και την εγγραφή του στην Κύπρο υπό την κυπριακή σημαία.
Εγγραφή Πλοίων
Η εγγραφή πλοίων στην Κύπρο ρυθμίζεται από τον Νόμο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Εγγραφή Πλοίων, Πωλήσεις και Υποθήκες) του 1963, όπως εκάστοτε τροποποιείται (ο «Νόμος»).
Ο Νόμος επιτρέπει την εγγραφή πλοίου στο Μητρώο Κυπριακών Πλοίων σε δύο περιπτώσεις:
Περίπτωση 1: Το σύνολο των μεριδίων του πλοίου ανήκει σε μία ή περισσότερες εταιρείες, οι οποίες είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν:
- σύμφωνα με τη νομοθεσία της Δημοκρατίας και έχουν την καταστατική τους έδρα στη Δημοκρατία· ή
 - σύμφωνα με τη νομοθεσία οποιουδήποτε άλλου Κράτους Μέλους, έχοντας την καταστατική τους έδρα, κεντρική διοίκηση ή κύριο τόπο επιχειρηματικής δραστηριότητας εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και είτε διατηρούν εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο στη Δημοκρατία είτε αναθέτουν πλήρως τη διαχείριση όσον αφορά την ασφάλεια του πλοίου σε κυπριακή ή κοινοτική εταιρεία διαχείρισης πλοίων που έχει την έδρα της στη Δημοκρατία· ή
 - εκτός της Δημοκρατίας ή άλλου Κράτους Μέλους, αλλά ελέγχονται από πολίτες της Κύπρου ή άλλου Κράτους Μέλους και οι οποίοι διατηρούν εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο στη Δημοκρατία ή αναθέτουν πλήρως τη διαχείριση όσον αφορά την ασφάλεια του πλοίου σε κυπριακή ή κοινοτική εταιρεία διαχείρισης πλοίων που έχει την έδρα της στη Δημοκρατία.
 
Περίπτωση 2: Ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) των μεριδίων του πλοίου ανήκει:
- σε Κύπριους πολίτες· ή
 - σε πολίτες άλλων Κρατών Μελών, οι οποίοι, εάν δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι της Δημοκρατίας, θα έχουν διορίσει και θα διατηρούν, καθ’ όλη τη διάρκεια της εγγραφής του πλοίου στο Μητρώο, εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο στη Δημοκρατία.
 
Η κυπριακή νομοθεσία περί εμπορικής ναυτιλίας προβλέπει τρεις τύπους εγγραφής πλοίων:
- Προσωρινή Εγγραφή: Επιτρέπει στους Ιδιοκτήτες προθεσμία 6 μηνών (με δυνατότητα παράτασης 3 μηνών) για να ολοκληρώσουν τις διοικητικές διατυπώσεις για τη μόνιμη εγγραφή.
 - Μόνιμη Εγγραφή: Ένα προσωρινά εγγεγραμμένο πλοίο πρέπει να εγγραφεί μόνιμα εντός 6 μηνών (ή 9 μηνών εάν έχει ληφθεί η τρίμηνη παράταση) από την ημερομηνία της προσωρινής εγγραφής.
 - Παράλληλη Εγγραφή: Ένα πλοίο εγγεγραμμένο σε αλλοδαπό μητρώο μπορεί να εγγραφεί παράλληλα στο Κυπριακό Μητρώο για ορισμένο χρονικό διάστημα, συνήθως 2 έτη, το οποίο μπορεί να ανανεωθεί, εφόσον η νομοθεσία του αλλοδαπού μητρώου επιτρέπει την παράλληλη έξοδο εγγραφής των πλοίων του. Ταυτόχρονα, το πλοίο παραμένει εγγεγραμμένο στο αλλοδαπό μητρώο, αλλά η ξένη εθνικότητα αναστέλλεται και το αλλοδαπό μητρώο λειτουργεί μόνο σε σχέση με την ιδιοκτησία και την κατάσταση επιβαρύνσεων του πλοίου. Η διαγραφή του πλοίου από το αλλοδαπό μητρώο δεν απαιτείται. Προϋποτίθεται ότι το πλοίο έχει ναυλωθεί κατά «bareboat» από φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πληροί τις προϋποθέσεις.
 
Η «ναύλωση bareboat» είναι όταν ο ναυλωτής για τη συμφωνηθείσα χρονική περίοδο αποκτά πλήρη έλεγχο και κατοχή του πλοίου και υποκαθιστά πλήρως τον πλοιοκτήτη, εκτός από το δικαίωμα πώλησης ή υποθήκευσης του πλοίου.
Οι εταιρείες ιδιοκτησίας πλοίων ή εταιρείες που ασχολούνται με ναυλώσεις bareboat φορολογούνται με 0% στα κέρδη από δραστηριότητες ιδιοκτησίας πλοίων, δεν υπόκεινται σε φόρο κεφαλαιουχικών κερδών για την πώληση ή μεταβίβαση πλοίου ή για την πώληση μετοχών της εταιρείας που κατέχει ή ναυλώνει το πλοίο, δεν υπόκεινται σε χαρτόσημο επί των πράξεων πώλησης και απολαμβάνουν πολύ ανταγωνιστικό ετήσιο φόρο χωρητικότητας (tonnage tax).
Η παράλληλη έξοδος εγγραφής κυπριακού πλοίου σε αλλοδαπό μητρώο είναι επίσης δυνατή υπό παρόμοιες προϋποθέσεις. Η «παράλληλη έξοδος» επιτρέπει τη χρηματοδότηση και την υποθήκευση ενός πλοίου υπό κυπριακή σημαία και την εγγραφή του σε αλλοδαπό μητρώο μέσω συμφωνίας ναύλωσης bareboat.
Αυτές οι δύο επιλογές προσφέρουν ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για συμφωνίες επαναμίσθωσης, χρηματοδοτικής μίσθωσης και χρηματοδότησης.*
Η αίτηση για εγγραφή πλοίου υπό κυπριακή σημαία πρέπει να προετοιμαστεί και να υποβληθεί από ασκούντα δικηγόρο της Δημοκρατίας προς τον Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων μέσω του Εφόρου Κυπριακών Πλοίων. Στην πράξη, ο Έφορος αποδέχεται και αιτήσεις για εγγραφή πλοίων εκ μέρους εταιρειών υπό σύσταση, ώστε η ίδρυση της εταιρείας και η εγγραφή του πλοίου να προχωρούν ταυτόχρονα. Ωστόσο, η εταιρεία πρέπει να έχει συσταθεί νομίμως πριν από την εγγραφή του πλοίου.
Πίνακας εφαρμοστέων συντελεστών για τον υπολογισμό του φόρου χωρητικότητας πλοίου:
| NET ΚΑΘΑΡΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ | ||||
| 0 – 1.000 | 1.001 – 10.000 | 10.001 – 25.000 | 25.001 – 40.000 | > 40.000 | 
| €36.50 | €31.03 | €20.08 | €12.78 | €7.30 | 
| ανά 100 ΚΧ | ανά 100 ΚΧ | ανά 100 ΚΧ | ανά 100 ΚΧ | ανά 100 ΚΧ | 
Παράδειγμα Υπολογισμού: Φόρος χωρητικότητας για πλοίο καθαρής χωρητικότητας 20.000:
1.000 ΚΧ: 1.000/100 = 10 x 36.50 = €365.00
9.000 ΚΧ: 9.000/100 = 90 x 31.03 = €2,792.70
10.000 ΚΧ: 10.000/100 = 100 x 20.08 = €2,008.00
ΣΥΝΟΛΟ ΠΛΗΡΩΤΕΟΥ ΦΟΡΟΥ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ = €5,165.70
Διαχείριση Πλοίων στην Κύπρο
Η Κύπρος αποτελεί εδώ και χρόνια έναν ιδιαίτερα ελκυστικό προορισμό για την εγγραφή και διαχείριση ναυτιλιακών και θαλάσσιων επιχειρήσεων. Το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας (DMS) εκτιμά ότι οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων που λειτουργούν στην Κύπρο διαχειρίζονται το ένα πέμπτο του παγκόσμιου στόλου υπό διαχείριση τρίτων.
Οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων που παρέχουν τεχνικές ή υπηρεσίες διαχείρισης πληρωμάτων και πληρούν τις προϋποθέσεις του Νόμου απολαμβάνουν σημαντικά οφέλη, όπως μηδενική φορολόγηση στα κέρδη ή στα μερίσματα από αυτές τις υπηρεσίες, καθώς και μηδενική φορολόγηση στους μισθούς αξιωματικών και πληρωμάτων τέτοιων πλοίων. Η απαλλαγή ισχύει επίσης για τον ναυλωτή bareboat πλοίου υπό κυπριακή σημαία και παράλληλη εγγραφή.
Μια πιστοποιημένη Εταιρεία Διαχείρισης Πλοίων μπορεί να επιλέξει να φορολογείται βάσει του Συστήματος Φόρου Χωρητικότητας με συντελεστή ίσο με το 25% των συντελεστών που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του φόρου χωρητικότητας των κυπριακών πλοίων ή να υπόκειται στον βασικό εταιρικό φόρο 10%. Μια εταιρεία διαχείρισης που επιλέγει το Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας πρέπει να παραμείνει σε αυτό για 10 έτη.
Για να είναι επιλέξιμη, μια φορολογική κάτοικος εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης σε πλοίο/πλοία που έχουν επιλέξει το Σύστημα, πρέπει να διατηρεί πλήρως ανεπτυγμένο γραφείο στην Κύπρο και να απασχολεί επαρκές και κατάλληλα προσοντούχο προσωπικό, εκ του οποίου τουλάχιστον το 51% του προσωπικού ξηράς να είναι πολίτες της ΕΕ.
Ο Νόμος απαιτεί επιπλέον τουλάχιστον τα 2/3 της διαχειριζόμενης χωρητικότητας να διαχειρίζονται από την επικράτεια κράτους μέλους της ΕΕ. Τουλάχιστον το 60% του διαχειριζόμενου στόλου πρέπει να φέρει σημαία ΕΕ ή μέρος του στόλου να φέρει σημαία ΕΕ χωρίς μείωση αυτού του ποσοστού εντός τριετίας από την επιλογή.
Όλα τα διαχειριζόμενα πλοία και πληρώματα πρέπει να συμμορφώνονται με τα σχετικά διεθνή πρότυπα και να πληρούν τις απαιτήσεις του δικαίου της ΕΕ που αφορούν τη ναυτιλιακή ασφάλεια, την ασφάλεια, την εκπαίδευση και πιστοποίηση ναυτικών, την περιβαλλοντική απόδοση και τις συνθήκες εργασίας επί του πλοίου.
Άλλα ειδικά κριτήρια πρέπει να πληρούνται ανάλογα με τον τύπο της παρεχόμενης υπηρεσίας διαχείρισης (π.χ. εφαρμογή της MLC 2006 για διαχείριση πληρωμάτων ή πιστοποίηση ISM για τεχνικούς διαχειριστές).
Πίνακας εφαρμοστέων συντελεστών για τον υπολογισμό φόρου χωρητικότητας Εταιρείας Διαχείρισης Πλοίων:
| NET ΚΑΘΑΡΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ | ||||
| 0 – 1.000 | 1.001 – 10.000 | 10.001 – 25.000 | 25.001 – 40.000 | > 40.000 | 
| €36.50 | €31.03 | €20.08 | €12.78 | €7.30 | 
| ανά 400 ΚΧ | ανά 400 ΚΧ | ανά 400 ΚΧ | ανά 400 ΚΧ | ανά 400 ΚΧ | 
Παράδειγμα Υπολογισμού: Φόρος χωρητικότητας για εταιρεία διαχείρισης που διαχειρίζεται πλοίο καθαρής χωρητικότητας 20.000:
1.000 ΚΧ: 1.000/400 = 2.5 x 36.50 = €91.25
9.000 ΚΧ: 9.000/400 = 22.5 x 31.03 = €698.175
10.000 ΚΧ: 10.000/400 = 25 x 20.08 = €502.00
ΣΥΝΟΛΟ ΠΛΗΡΩΤΕΟΥ ΦΟΡΟΥ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ = €1,291.425
Γιατί Κύπρος*
- Κράτος Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης.
 - Στρατηγική τοποθεσία στα σταυροδρόμια τριών ηπείρων.
 - Αναδυόμενος βασικός παράγοντας στον τομέα της ενέργειας – η ανακάλυψη ενός από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο στα ανοικτά των ακτών της Κύπρου δημιούργησε νέες προοπτικές οικονομικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης.
 - Ένας από τους χαμηλότερους εταιρικούς φορολογικούς συντελεστές στην ΕΕ – 12,5% στα κέρδη.
 - Φιλελεύθερο καθεστώς άμεσων ξένων επενδύσεων που επιτρέπει έως 100% ξένη συμμετοχή στους περισσότερους τομείς της οικονομίας.
 - Απουσία συναλλαγματικών ελέγχων και ελεύθερη διακίνηση ξένου νομίσματος.
 - Συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας με 49 χώρες.
 - Διμερείς Συμφωνίες Συνεργασίας στη Ναυτιλία με 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών χωρών προέλευσης ναυτικού προσωπικού.
 - Χαμηλό κόστος ίδρυσης και λειτουργίας εταιρειών.
 - Απαλλαγή ΦΠΑ για διεθνείς μεταφορικές υπηρεσίες όταν η πραγματική χρήση και απόλαυση των υπηρεσιών πραγματοποιείται εκτός ΕΕ.
 - Ειδικό φορολογικό καθεστώς για ναυτιλιακές εταιρείες: οι πλοιοκτήτες, ναυλωτές και διαχειριστές πλοίων που συμμετέχουν στο κυπριακό σύστημα φόρου χωρητικότητας απαλλάσσονται από φόρο εισοδήματος και οποιονδήποτε άλλο φόρο ή τέλος επί των μερισμάτων, των τόκων επί κεφαλαίων κίνησης και των κερδών από την πώληση επιλέξιμου πλοίου.
 - Καμία επιβολή φόρου κληρονομιάς επί της μεταβίβασης μετοχών εταιρείας ιδιοκτησίας πλοίου.
 - Μηδενική φορολογία εισοδήματος για τις απολαβές αξιωματικών και πληρώματος επί κυπριακού πλοίου.
 - Καμία επιβάρυνση χαρτοσήμου σε πράξεις υποθήκης πλοίων ή άλλα έγγραφα ασφάλειας.
 - Συμβαλλόμενο Μέρος σε όλες τις σημαντικές διεθνείς ναυτιλιακές συμβάσεις.
 - Σύγχρονες και αποτελεσματικές νομικές, λογιστικές και τραπεζικές υπηρεσίες βασισμένες στις αγγλικές πρακτικές.
 - Αναπτυγμένο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο και εύκολη πρόσβαση αεροπορικώς και δια θαλάσσης.
 - Υψηλού επιπέδου, εξειδικευμένο και πολύγλωσσο προσωπικό.
 - Προσανατολισμένη σε μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
 - Εξαιρετική ποιότητα ζωής.
 
*Πηγή: Cyprus Guide to Shipping, 10η έκδοση, Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, Κυπριακή Δημοκρατία.
Αποποίηση Ευθύνης:
Οι πληροφορίες που περιέχονται στο παρόν δεν αποτελούν νομική ή επενδυτική συμβουλή και δεν μπορούν να βασιστούν ως τέτοιες. Ο συγγραφέας δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία ή απώλεια προκληθεί άμεσα ή έμμεσα σε οποιοδήποτε πρόσωπο ενεργώντας ή παραλείποντας να ενεργήσει εν όλω ή εν μέρει βάσει αυτών.
Για περισσότερες πληροφορίες ή/και συμβουλές, επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email στο [email protected]