Η φορολογική μεταχείριση των ρυμουλκών σκαφών στην Κύπρο διέπεται από τον Νόμο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) (ΝΟΜΟΣ 44(Ι)/2010), εφεξής ο Νόμος.
Το άρθρο 2 του Νόμου, το οποίο καθορίζει τι συνιστά «επιλέξιμο πλοίο» για σκοπούς του νέου Κυπριακού Συστήματος Φόρου Χωρητικότητας (Tonnage Tax System), εξαιρεί ρητά, μεταξύ άλλων, «σκάφη εσωτερικής ναυσιπλοΐας», «πορθμεία λιμένων, εκβολών και ποταμών και ρυμουλκά» και «ρυμουλκά μη ωκεανοπλόα».
Για τους σκοπούς του ίδιου νόμου, ορίζεται ότι «επιλέξιμη ναυτιλιακή δραστηριότητα» είναι «κάθε εμπορική δραστηριότητα που συνιστά θαλάσσια μεταφορά ή διαχείριση πλοίων (πληρώματος και τεχνική)». Η θαλάσσια μεταφορά περιλαμβάνει τη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών εκτός των χωρικών υδάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, μεταξύ κυπριακού λιμένα και ξένου λιμένα ή υπεράκτιας εγκατάστασης ή μεταξύ ξένων λιμένων ή υπεράκτιων εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένων:
- Δραστηριοτήτων πόντισης καλωδίων
 - Δραστηριοτήτων ρυμούλκησης, υπό την προϋπόθεση ότι το ωκεανοπλόο ρυμουλκό είναι κοινοτικό πλοίο και αφιερώνει τουλάχιστον το 50% του χρόνου του σε δραστηριότητες ρυμούλκησης ή διάσωσης στη θάλασσα.
 
Ο ορισμός της «θαλάσσιας μεταφοράς» στην παράγραφο β (1) του Νόμου περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) (ΝΟΜΟΣ 44(Ι)/2010) αναφέρεται συγκεκριμένα στις επιλέξιμες δραστηριότητες ρυμούλκησης και βυθοκόρησης, όπως ορίζονται στην Ανακοίνωση περί Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα (Ρυμούλκηση και Βυθοκόρηση) του 2010, που εκδόθηκε από τον Διευθυντή του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας (ΤΕΝ) και δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με την παράγραφο 3 (1) της Ανακοίνωσης, για να υπαχθεί ένα ρυμουλκό στο νέο Σύστημα Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα, πρέπει να είναι ωκεανοπλόο ρυμουλκό, το οποίο κατά τη διάρκεια ενός συγκεκριμένου οικονομικού έτους αφιερώνει «τουλάχιστον το 50% του ετήσιου επιχειρησιακού του χρόνου σε δραστηριότητες ρυμούλκησης ή διάσωσης στη θάλασσα».
Σύμφωνα με την παράγραφο (2) του ίδιου άρθρου, ο χρόνος αναμονής ενός ρυμουλκού για συγκεκριμένη δραστηριότητα θεωρείται μέρος του χρόνου αυτής της δραστηριότητας.
Επιπλέον, η παράγραφος 3 (3) της Ανακοίνωσης ορίζει ότι, για να πληροί τα κριτήρια εισδοχής στο νέο Σύστημα Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα, το ωκεανοπλόο ρυμουλκό πρέπει να είναι «κοινοτικό πλοίο», το οποίο δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά για να βοηθά πλοία ή άλλες πλωτές κατασκευές κατά την είσοδο ή έξοδο από λιμένες ή για κινήσεις εντός του λιμενικού χώρου ή για τη ρυμούλκηση φορτηγίδων σε εσωτερικά ύδατα ή εκβολές ποταμών.
Τα ρυμουλκά που χρησιμοποιούνται για την ανέλκυση ναυαγίων, ωστόσο, πληρούν τα κριτήρια εισδοχής στο Σύστημα Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα, αλλά τα κέρδη από την πώληση εγκαταλελειμμένων εμπορευμάτων που ανασύρονται θα υπόκεινται σε φορολογία σύμφωνα με το Κυπριακό Φορολογικό Καθεστώς Εισοδήματος.
Η Ανακοίνωση προβλέπει επίσης τα έγγραφα που θα ζητά ο Διευθυντής του ΤΕΝ στο τέλος κάθε οικονομικού έτους, προκειμένου να καθορίσει αν οι δραστηριότητες ρυμούλκησης μιας ενδιαφερόμενης εταιρείας χωρητικής φορολόγησης πληρούν τα επιλέξιμα κριτήρια.
- Γραπτή δήλωση, βασισμένη στο τυποποιημένο έντυπο που περιλαμβάνεται στο Παράρτημα 1 της Ανακοίνωσης, η οποία θα δηλώνει την πλήρωση των επιλέξιμων κριτηρίων και τη συμμετοχή του ρυμουλκού σε επιλέξιμες δραστηριότητες ρυμούλκησης.
 - Κατά περίπτωση, μπορεί να ζητηθούν πρόσθετες πληροφορίες, όπως:
 
- Σχέδια κατασκευής του ρυμουλκού (ή φωτογραφία)
 - Αποσπάσματα από το ημερολόγιο πλοίου
 - Αποσπάσματα από τα εσωτερικά αρχεία της εταιρείας
 - Επιβεβαίωση από τις λιμενικές αρχές σχετικά με τις δραστηριότητες του ρυμουλκού
 - Συμβόλαια που αφορούν την «ανάληψη επιλέξιμων δραστηριοτήτων ρυμούλκησης»
 - Οποιαδήποτε άλλη πληροφορία θεωρηθεί απαραίτητη από τον Διευθυντή του ΤΕΝ.
 
Τα πλοία τύπου AHTS (anchor handling tug supply) – δηλαδή πλοία υποστήριξης που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία πετρελαίου, αλλά διαφέρουν από τα πλοία εφοδιασμού πλατφορμών καθώς είναι εξοπλισμένα με βαρούλκα για υπηρεσίες ρυμούλκησης – θα εξετάζονται κατά περίπτωση για το αν πληρούν τα κριτήρια ή αν θεωρούνται ρυμουλκά.
Περίληψη
- Το άρθρο 2 του Νόμου περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) εξαιρεί ρητά τα «ρυμουλκά λιμένων» και τα «μη ωκεανοπλόα ρυμουλκά» από τα επιλέξιμα πλοία στο πλαίσιο του νέου Συστήματος Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα.
 
- Οι δραστηριότητες ρυμούλκησης «ωκεανοπλόων» ρυμουλκών, τα οποία είναι «κοινοτικά πλοία» και αφιερώνουν τουλάχιστον το 50% του χρόνου τους σε ρυμούλκηση ή διάσωση στη θάλασσα, περιλαμβάνονται στον ορισμό της θαλάσσιας μεταφοράς και αποτελούν επιλέξιμες δραστηριότητες στο σύστημα.
 - Ο ορισμός της θαλάσσιας μεταφοράς αναφέρεται στην Ανακοίνωση περί Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα (Ρυμούλκηση και Βυθοκόρηση) του 2010, που ορίζει ότι ένα πλοίο πληροί τα κριτήρια εάν διαθέτει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Είναι ωκεανοπλόο ρυμουλκό
 - Είναι κοινοτικό πλοίο
 - Αφιερώνει τουλάχιστον το 50% του ετήσιου επιχειρησιακού του χρόνου σε ρυμούλκηση ή διάσωση στη θάλασσα (περιλαμβάνεται ο χρόνος αναμονής)
 - Δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά για βοήθεια σε πλοία ή πλωτές κατασκευές εντός ή εκτός λιμένων, ούτε για κινήσεις εντός λιμενικού χώρου, ούτε για ρυμούλκηση φορτηγίδων σε εσωτερικά ύδατα ή εκβολές ποταμών.
 
 
- Τα ρυμουλκά που ανασύρουν ναυάγια πληρούν τα κριτήρια του νέου συστήματος.
 - Η επιλεξιμότητα των πλοίων τύπου AHTS καθορίζεται κατά περίπτωση.
 - Τα ρυμουλκά που δεν πληρούν τα κριτήρια εισδοχής στο νέο Σύστημα Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα υπόκεινται στο Κυπριακό Φορολογικό Καθεστώς Εισοδήματος (δηλαδή με τον βασικό συντελεστή 12,5%).
 
Πληροφορίες προέρχονται από τον Οδηγό για το Κυπριακό Σύστημα Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα (TTS) που εξέδωσε το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας Κύπρου, τον Νόμο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) του 2010 (ΝΟΜΟΣ 44(Ι)/2010) και την Ανακοίνωση περί Φορολόγησης με βάση τη Χωρητικότητα (Ρυμούλκηση και Βυθοκόρηση) του 2010, δημοσιευμένη στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας Αρ. 4444, 30.07.2010.
* Αποποίηση ευθύνης: ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ
Οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο παρόν δεν αποτελούν νομική ή επενδυτική συμβουλή και δεν θα πρέπει να θεωρούνται ως τέτοιες. Ο συντάκτης δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία ή απώλεια προκύψει άμεσα ή έμμεσα από οποιοδήποτε πρόσωπο ενεργήσει ή παραλείψει να ενεργήσει, βασιζόμενο εν όλω ή εν μέρει σε αυτές.
Για περισσότερες πληροφορίες και/ή συμβουλές, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected]