Jun 19, 2020
COVID-19: Ψηφιακός μετασχηματισμός της Κύπρου – Τηλεργασία
Με ένα μικρό ποσοστό 1,3%[1] του απασχολούμενου πληθυσμού της να ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ το 2019, η ΚΥΠΡΟΣ καταγράφει μια σημαντική αύξηση του εργατικού δυναμικού που μπορεί να ξαναρχίσει να εργάζεται από το σπίτι κατά το κλείσιμο του COVID-19, Απρίλιο έως Μάιο 2020. Σύμφωνα με τον Υφυπουργο Ερευνας, Καινοτομιας και Ψηφιακης Πολιτικης Κυριάκο Κόκκινο, η τηλεργασία ωφελεί σε μεγάλο βαθμό τόσο τους εργοδότες όσο και τους εργαζομένους. Πολλαπλοί τύποι ερευνών αναφέρουν αύξηση της παραγωγικότητας, που κυμαίνεται από 20% και έως 70%[2], επιφέροντας μια αλλαγή στην οργανωτική δομή και ένα εντελώς νέο επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού της Κύπρου.
Με εξαίρεση ορισμένα επαγγέλματα που απλά δεν εξαρτώνται από την τοποθεσία, π.χ. Υγεία, προμήθεια και διανομή τροφίμων και ποτών, λιανική, προμήθεια βοηθητικών υπηρεσιών, κατασκευή, βιομηχανοποίηση κ.λπ., είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι η πλειοψηφία του εργατικού δυναμικού στην Κύπρο, συμπεριλαμβανομένων των κυβερνητικών και ημικρατικών ιδρυμάτων, όπως η Στατιστικη Υπηρεσια της Κυπρου, εργάζονται εξ αποστάσεως κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Ενώ ορισμένες εταιρείες έχουν εργαστεί εξ αποστάσεως πριν – και θα συνεχίσουν μετά – την πανδημία COVID-19, η πλειονότητα θα προχωρήσει στην εργασία στο χώρο, τουλάχιστον προς το παρόν.[3]
[3][3]
Αν και οι επιχειρήσεις παγκοσμίως αναφέρουν ότι η τηλεργασία έχει αυξήσει συνολικά την παραγωγικότητα της εταιρείας και έχει 25% χαμηλότερο κύκλο εργαζομένων[4], η εξ αποστάσεως εργασία έχει έναν σημαντικό αριθμό προκλήσεων, ξεκινώντας από τη μοναξιά και ξεπερνώντας το απομακρυσμένο εμπόδιο απεμπλοκής. Υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με την εξισορρόπηση της ιδιωτικής ζωής και των δικαιωμάτων ασφάλειας των εργαζομένων με την ασφάλεια των οργανωτικών δεδομένων, καθώς και τη δυσκολία αποσύνδεσης μετά το τέλος μιας εργάσιμης ημέρας. Επιπλέον, οι περισπασμοί στο σπίτι μπορούν επίσης να αποτελέσουν μια πρόκληση, ανεξάρτητα από το εάν έχουν – ή όχι – οικογένεια. Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί η σημασία της διαχείρισης της ευημερίας και του ηθικού, όπως και οι περιεκτικές και συνεκτικές κουλτούρες για κατανεμημένες ομάδες.
[3][3]
Τέλος, παρόλο που υπάρχει μια πληθώρα εφαρμογών συνομιλίας και λογισμικού τηλεδιάσκεψης, υπάρχει συχνά αναφορά στις δυσκολίες στην επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των συνεργατών εκτός του χώρου και των συναδέλφων. Η έρευνά μας αναφέρει ότι η ποιότητα της επικοινωνίας μεταξύ συναδέλφων που εργάζονται εξ αποστάσεως στην Κύπρο, σύμφωνα με πληροφορίες, παρέμεινε η ίδια για το 74% των ερωτηθέντων, με 17% να αναφέρει καλύτερη και 9% χειρότερη επικοινωνία κατά την τηλεργασία. Το Skype και το Zoom, που ακολουθούνται στενά από τις Microsoft ομάδες και το WhatsApp, ήταν το λογισμικό και οι εφαρμογές που χρησιμοποιούνται συχνότερα στην Κύπρο για την επικοινωνία μεταξύ συναδέλφων κατά τη διάρκεια της ακινητοποίησης.[3]
Αν και υπάρχει σημαντική αναγνώριση στο νησί των θετικών επιπτώσεων στο περιβάλλον, καθώς και σημαντική μείωση του κόστους για τους εργοδότες που επιφέρει η τηλεργασία, είτε πρόκειται για το κλείδωμα-μπλουζ είτε για την έλλειψη σταθερότητας, μεσαίας και υψηλής ικανότητας οι εργαζόμενοι στην Κύπρο συνεχίζουν να επιλέγουν να εργάζονται στο γραφείο και διατηρώντας μια υγιή ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
BSc MSc ACA ADIT
[1] Πηγή: Eurostat ec.europa.eu/Eurostat/web/main/home[2] Πηγή: Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων CNA www.cna.org.cy
[3] Πηγή: Έρευνα FinExpertiza Cyprus
Ημερομηνίες συνέντευξης: 4 – 11 Ιουνίου 2020
Πληθυσμός: Εργαζόμενοι
Αριθμός ερωτηθέντων: 355
Περιθώριο σφάλματος: ± 2,3%
Τρόπος έρευνας: Συνεντεύξεις μέσω τηλεφώνου
Μέθοδος δειγματοληψίας: Οι εταιρείες που ανταποκρίθηκαν επιλέχθηκαν τυχαία από αρχεία διαθέσιμα στο Διαδίκτυο και η έρευνα βασίστηκε σε μια περιεκτική προσέγγιση χωρίς μεροληψία ως προς το φύλο, την αναπηρία, την ηλικία, τη φυλή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την εθνικότητα, την υπηκοότητα, την εθνικότητα, το θρήσκευμα, την εκπαίδευση την πολιτική τους τοποθέτηση.